Podręcznik SMS marketingu. Część I: Jak przygotować pierwszą kampanię SMS!

Autor: wtorek, Maj 9, 2017 , Permalink 0

Reklama w social mediach, e-mail marketing, reklama w Google AdWords. To mechanizmy powszechnie znane i używane. Istnieje jednak forma reklamy, która dotychczas była wykorzystywana w bardzo znikomym stopniu  przez marketerów indywidualnych na polskim rynku. O ile e-mail czy wiadomość na Facebooku to niemal „naturalne” źródło zachęcania użytkowników/fanów do tego, aby np. coś od nas kupili, o tyle bardzo rzadko wykorzystywanym medium jest możliwość wysyłania SMS-u reklamowego. Jest to o tyle zaskakujące, że umiejętne wykorzystanie tego kanału komunikacyjnego pozwala na uzyskanie nawet kilkudziesięcioprocentowej konwersji z przekazu reklamowego. Dlaczego by więc  nie wykorzystać tej formy reklamy? O tym właśnie będzie ten wpis! 

Czy SMS marketing jest dla Ciebie?

Komunikacja marketingowa poprzez SMS należy do najskuteczniejszych, a jednocześnie najtrudniejszych form przekazu reklamowego. Największymi jej plusami są: niemal 100% odczytywalność wiadomości, ogromna klikalność w linki i niesamowita konwersja zakupowa. Wady zaś to: bardzo trudno uzyskać numer telefonu od osoby, która Cię nie zna (powodem są rozmaite oszustwa SMS-owe w internecie – pisałem o tym TUTAJ) oraz fakt, że telefon ludzie traktują jako bardzo „intymne” medium. Jeśli przekazują Ci swój numer, to muszą Ci po prostu zaufać. Oczywiście są takie sytuacje, kiedy masz ułatwione zadanie. Jeśli np. masz swój sklep internetowy, gdzie w ramach składania zamówienia użytkownik musi podać Ci swój numer telefonu, to niemal grzechem byłoby nie skorzystać z takiej bazy i nie wysłać im reklamy.

Jak wybrać platformę do SMS marketingu

Na rynku polskim niestety wybór jest dość ograniczony. Zasadniczo wszystkie platformy, które są dostępne, spełniają wymagania, tzn. dostarczają SMS-y. Nie ma tutaj problemów takich jak np. w e-mail marketingu, gdzie trzeba się zastanawiać, czy serwery nie będą dostarczać wiadomości do spamie, itp. Sam korzystam z platformy SMS API i nie mam powodu, aby jej nie polecić. Jeśli chcesz, możesz założyć konto w tym serwisie TUTAJ. Na start otrzymasz 50 SMS-ów. Link, który podałem to mój link afiliacyjny. Ja także dostanę 50 SMS-ów, jeśli założysz z niego konto. Wykorzystam je do przykładowych kampanii w formie case study, które pojawią się u mnie na blogu. 🙂 Konfiguracja kampanii SMS jest banalnie prosta – sprowadza się do napisania tekstu (o tym niżej) i jego wysłania w mechanizmie przypominającym bramkę SMS.

Jak zbudować dobrze konwertujący SMS reklamowy?

Przede wszystkim pamiętać trzeba, że mamy tylko 160 znaków zapisanych alfabetem łacińskim. Co ważne polskie znaki bardzo nam ograniczą tę liczbę. Starajmy się zatem tak napisać wiadomość, aby nie było potrzeby używania polskich znaków. To naprawdę możliwe. W wiadomości możemy zawszeć link do strony internetowej. Pamiętajmy, że musi ona być dostosowana do urządzeń mobilnych! Co bardzo istotne SMS raczej nie nadaje się do promocji świadomości marki. Wykorzystujemy go głównie, aby poinformować o promocji (np. -20% dziś) lub o wprowadzeniu nowego produktu.

Czego nie pisać w SMS marketingu

Przede wszystkim niestety nie ma sensu wykorzystywać tej platformy do budowania lejka komunikacyjnego nastawionego na świadomość marki. Jeśli na swojej stronie internetowej zaproponujesz komuś darmową subskrypcję SMS na jakiś (nawet ciekawy) temat np. „Zapisz się do naszego SMS-newslettera, a codziennie prześlemy Ci poradę, jak serwisować nasz produkt”, to taki model raczej nie zadziała. Powodem jest opisywany już na moim blogu proceder wyłudzania pieniędzy poprzez płatne subskrypcje SMS, który jest dość powszechny w polskim internecie.

Nadawca SMS – kluczowa rzecz!

Jeśli zdecydujesz się na kampanię SMS-ową, masz do wyboru dwie formy wysyłania wiadomości: standardową i premium. Wersja premium jest około 50% droższa, ale moim zdaniem warto z niej skorzystać. Otóż pozwala ona na spersonalizowanie pola nadawcy wiadomości. Odbiorca SMS-u zamiast numeru telefonu w polu nadawcy lub tekstu „info” zobaczy to, co chcesz tam napisać np. nazwę Twojej firmy lub Twoje imię i nazwisko. Jeśli nie będziesz używał wersji „premium”, która kosztuje od 10 do 13 groszy za SMS, narażasz się na jeszcze jedno niebezpieczeństwo. Otóż, jeśli kilku, kilkunastu marketerów używa wersji podstawowej SMS reklamy, to… wasze komunikaty będą wpadały do jednego wątku „rozmów” w telefonie odbiorcy. Zobaczmy to na przykładzie. Nadawca, który nie wykupił usługi premium jest w jednym wątku z innymi w moim iPhonie. Nie ma to po prostu sensu. Oczywiście z drugiej strony, jeśli Twoja baza jest duża, to możesz argumentować, że oszczędzisz 50% budżetu. To jednak pozorna oszczędność. Jeśli masz np. 20 tysięcy numerów tel. w bazie, to zapewniam Cię, że personalizując SMS po pierwsze zarobisz tyle, że Ci się to zwróci, a po drugie wywrzesz pozytywne wrażenie wizerunkowe i Twoja marka tylko zyska na takiej kampanii. Porównajmy 2 SMS-y reklamowe. Po lewej bez spersonalizowanego nadawcy, a po prawej nadawca spersonalizowany.

 

Kiedy wysyłać SMS reklamowy?

Tutaj wszystko zależy od tego, jaki jest twój cel. SMS doskonale sprawdza się jako np. przypomnienie o organizowanym webinarze czy szkoleniu online. Ktoś kto dostaje wiadomość SMS z przypomnieniem o webinarze – w 95% uczestniczy w wydarzeniu. Dla porównania – zapis e-mail na webinar i przypomnienie e-mailem skutkuje obecnością na poziomie 30%. Jeśli chcesz zobaczyć, jak działa SMS z przypomnieniem na webinar zapraszam na szkolenie, jakie cyklicznie organizuje w ramach jednego z moich projektów – Biblii Taniego Latania. Znajdziesz informacje TUTAJ. Znacznie trudniejszą formą SMS marketingu są wszelkiego rodzaju komunikaty zachęcające do zakupu produktów, np. w sklepie internetowym. Musisz mieć świadomość, że z jednej strony SMS jest bardzo skuteczny, ale z drugiej daje dość ograniczone możliwości przekazu treści. Bardzo dobrze sprawdzają się wszelkiego rodzaju kampanie rabatowe czy kody promocyjne. Zachęcam Cię jednak do tego, aby nie umieszczać w SMS-ie reklamowym linku do sklepu internetowego. Zadaj sobie pytanie: „Czy gdybym otrzymał wiadomość SMS z rabatem 20%, to skorzystałbym z niego na telefonie czy komputerze?”. W większości przypadków, ludzie robią zakupy spontaniczne, tzn. takie, których nie planują (a do których przekonała ich zniżka), na komputerze. Użytkownik lubi obejrzeć asortyment, skompletować koszyk w najbardziej optymalny sposób (aby jak najwięcej z rabatu wycisnąć) itd. Znacznie wygodniej robi się to na komputerze niż komórce. Pamiętaj – masz tylko 160 znaków i mądrze je wykorzystaj! 

Podsumowanie

SMS marketing to bardzo ciekawe narzędzie, które przy zachowaniu pewnych prostych reguł może znacząco przyczynić się do zwiększenia obrotów w naszym sklepie internetowym czy też zwiększenia liczby uczestników na organizowanych przez nas webinarach. Warto jednak pamiętać o tym, że jeśli zaczynamy korzystać z tej formy marketingu, to musimy przygotować się do tego tak od strony technicznej (co jest proste), jak i prawnej (w bazie zgłoszonej do GIODO koniecznie musimy umieścić informację o tym, że uzyskujemy od użytkownika sklepu także numer telefonu). Ponadto musimy mieć w regulaminie serwisu odpowiednie zapisy dotyczące przetwarzania danych osobowych (numer telefonu) i możliwości usunięcia tychże danych przez klienta. Spełnienie tych warunków jest dość proste. Moim zdaniem SMS marketing w świecie zalewanym mailami reklamowymi czy reklamami w social mediach jest z całą pewnością jednym ze sposobów wyróżnienia się i dotarcia do klienta w niestandardowy sposób.

Mam nadzieję, że ten wpis był dla Ciebie przydatny. Jeśli tak – udostępnij go na swoim Facebooku, polub lub po prostu napisz, co o nim myślisz. 🙂 Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami z mojego bloga, zapisz się do mojego newslettera. Staram się możliwie najprościej i najbardziej przystępnie przekazywać wiedzę. Jeśli coś jest niejasne, napisz komentarz, a pomogę.

0

Komentarz

Skomentuj