Reklama na messengerze Facebooka krok po kroku!

Autor: niedziela, Wrzesień 17, 2017 , Permalink 0

Kilka dni temu w pełni została uruchomiona możliwość tworzenia reklamy na Facebooku w okienku Messengera. W praktyce oznacza to, że w ramach prowadzonych przez nas rozmów ze znajomymi czy rodziną będą pojawiać się tzw. „wiadomości sponsorowane” widoczne „między” prowadzonymi przez nas rozmowami. Poniżej przykład sponsorowanej wiadomości.

Dlaczego wprowadzono reklamę na Messengerze?

Pytanie może naiwne, a odpowiedź banalna. Dla pieniędzy i… uatrakcyjnienia Facebooka jako medium reklamowego. Przez ostatnie lata użytkownicy przyzwyczaili się do tego, że widzą reklamy na swoim timeline’ie czy w prawej kolumnie. Reklama na Messengerze, jako nowość, charakteryzuje się zaś kilkoma cechami:

  • dużą klikalnością (efekt nowości)
  • przyciąganiem uwagi użytkownika (nie da się jej zignorować na smartfonie)
  • możliwością docierania do osób, które dotychczas na reklamy były „głuche”

Reklama na Messgengerze krok po kroku

Tworzenie reklamy w okienku Messengera zostało uproszczone na tyle, na ile było to możliwe. Niemniej o kilku rzeczach musimy pamiętać, jeśli chcemy, aby reklama działała w optymalny sposób. W pierwszej kolejności uruchamiamy Menedżera reklam i klikamy w „Utwórz reklamę”. 

Następnie wybieramy cel „ruch”. Z moich obserwacji wynika, że to optymalny format i cel reklamowy. UWAGA: To moja osobista obserwacja i nie oznacza to, że zawsze i w każdym przypadku będzie to najlepszy cel. 

Następnie zaznaczamy „reklama w witrynie internetowej lub Messengerze”.

A w dolnej części karty wybieramy następującą konfigurację. 

Odznaczenie innych kanałów niż aktualności i Messenger ma na celu zoptymalizowanie naszego budżetu. Warto uruchomić jedną kampanię reklamową nakierowaną wyłącznie na ten kanał, aby sprawdzić po pierwsze, jak zareagują odbiorcy reklamy (może się okazać, że negatywnie – o tym za chwilę) oraz czy nasze landing page’e są odpowiednio przygotowane na ruch z Messengera.

Nie mamy żadnej pewności, czy użytkownicy z naszych grup docelowych będą zadowoleni z tego, że oglądają nasz przekaz reklamowy na Messengerze. Może się okazać coś wręcz przeciwnego. Otóż, jeśli w naszej grupie docelowej ludzie zaczną masowo klikać „nie chcę tego widzieć”, „ukryj reklamę”, to algorytm Facebook może uznać, że po prostu nasze treści nie są atrakcyjne i „nauczy się”, że jesteśmy „spamerami”, i w konsekwencji będziemy drożej płacić za reklamy w tym medium. Bardzo istotne z tego punktu widzenia jest to, aby uruchomić „na próbę” jedną kampanię reklamową tylko w Messengerze.

Druga wspomniana sprawa – przygotowanie naszej strony internetowej (landing page). Z moich obserwacji wynika, że 90% ruchu z reklamy w Messengerze jest kierowana do nas (na naszą stronę internetową) z urządzeń mobilnych. To logiczne. Po prostu na smartfonie wyświetlana w Messengerze reklama jest ogromna! Zajmuje często 2/3 ekranu telefonu. Z jednej strony łatwo w nią kliknąć i bardzo zwraca uwagę. Z drugiej strony – irytuje. Nasza strona internetowa (np. sklep internetowy czy landing page) musi być w konsekwencji niemal perfekcyjnie przygotowany do przyjmowania ruchu mobilnego. Sprawdźmy 2 razy, czy na pewno wszystko dobrze się wyświetla na urządzeniach mobilnych.

Po wyborze opcji reklamy w Messengerze wybieramy na kolejnej karcie „pojedynczy obraz” (obrazek wyżej) i możemy przejść do konfiguracji naszej wiadomości reklamowej. W pierwszej kolejności klikamy w „Konfiguracja messengera”, następnie „Wiadomość” i ustawiamy treść oraz formę reklamy. Reklama może mieć format tekstowy, graficzny lub wideo. Musimy wpisać tytuł wiadomości oraz jej podtytuł. całość możemy obserwować na podglądzie reklamy. 

Bardzo ciekawym polem są „szybkie odpowiedzi”. Pozwalają one przyśpieszyć komunikację z naszym leadem, a ich umiejętne wykorzystanie może znacząco podnieść współczynnik konwersji. Warto zastanowić się, czy w naszej branży nie byłoby przydatne wymyślenie nieco kontrowersyjnych odpowiedzi albo postawienie pytania, które zaintryguje, a nawet sprowokuje do tego, aby użytkownik kliknął. Jeśli tak, jak na przykładzie (na obrazku powyżej), zostawimy opcję przycisku „Jestem zainteresowany”, to wydarzą się 2 rzeczy. Oprócz przekierowania do strony docelowej, np. landing page, jeśli użytkownik kliknie dodatkowo w ten przycisk, to otrzymamy od niego prywatną wiadomość właśnie o takiej treści. Pozwala to pozyskiwać leady dwoma kanałami – przez stronę zewnętrzną i przez wiadomości prywatne.

Wskazówki

  • ZAWSZE wyślij do siebie podgląd reklamy, którą robisz! Dzięki temu ocenisz, czy wygląda ładnie, czy wszystko się prawidłowo wyświetla.
  • Zaintryguj użytkownika. Maksymalnie skróć formę! Pamiętaj, że reklama na Messengerze nie tylko wygląda, ale także działa inaczej na odbiorcę. Tutaj nie ma miejsca na długie elaboraty! Sam przecież także najczęściej wysyłasz krótkie zdania w czasie rozmowy. Postaraj się, aby reklama na Messengerze przypominała jak najbardziej sposób komunikacji międzyludzkiej. Nikt nie pisze na Messengerze wielokrotnie złożonych zdań! Przekaz ma być krótki i zrozumiały.
  • Jeśli reklama NIE DZIAŁA w dniu uruchomienia kampanii, to jeszcze niewiele to znaczy! Funkcja reklamy w Messengerze jest absolutnie nowa – algorytm Facebook potrzebuje czasu, aby ją zacząć wyświetlać.
  • Jeśli wybierzesz format „video”  w reklamie na Messengerze, zastanów się kilka razy, czy to najlepszy wybór. Zadaj sobie pytanie: kiedy ostatni raz w okienku Messengera obejrzałem video, które dostałem od znajomych? Założę się, że zazwyczaj klikasz w link i oglądasz je np. na  YouTube. Tutaj zmusisz użytkownika, aby oglądał je w ramach Facebooka. Nie zawsze jest to wygodne, a jeśli ktoś będzie musiał np. przerwać rozmowę ze znajomym, aby obejrzeć, jadąc autobusem, Twoją reklamę – raczej nie obejrzy całego video.

Podsumowanie

Reklama na Messengerze wydaje się być minirewolucją. Szybkie i skuteczne docieranie do odbiorcy weszło na zupełnie nowy poziom. Jeśli tylko nie przesadzimy z nachalnością reklamy, może ona zdziałać dla nas cuda. Co bardzo istotne – w Polsce bardzo niewielu reklamodawców z takiej formy reklamy póki co korzysta (jest ona dostępna od kilku dni). Kto pierwszy – ten zgarnie największy plon! 🙂 Warto pomyśleć o pożenieniu takiej formy reklamy np. z niestandardowymi grupami na Facebook. Szkolenie na ten temat znajdziesz na naszej platformie VOD. Link TUTAJ.

Mam nadzieję, że ten wpis był dla Ciebie przydatny. Jeśli tak – udostępnij go na swoim Facebooku, polub lub po prostu napisz, co o nim myślisz. 🙂 Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami z mojego bloga, zapisz się do mojego newslettera. Staram się możliwie najprościej i najbardziej przystępnie przekazywać wiedzę. Jeśli coś jest niejasne, napisz komentarz, a pomogę.

0

Komentarz

Skomentuj