
Po trwających kilka miesięcy testach Facebook w końcu udostępnił możliwość wpięcia w ramach swojego FanPage na Facebook botów. „BOT” – znaczy o co chodzi? To najczęściej pojawiająca się reakcja, gdy ktoś po raz pierwszy słyszy o tym narzędziu. Zatem po kolei, łopatologicznie i najbardziej merytorycznie jak się da postaram się wytłumaczyć o co chodzi z tymi botami i jak zrobić własnego BOTA 🙂
Czym jest BOT?
Termin ten jest wykrojony z dłuższego słowa ROBOT. Najogólniej rzecz ujmując, bot to program wykonujący pewne czynności w zastępstwie człowieka. W przypadku Facebook najczęściej program ten ma odpowiadać na pytania jakie użytkownik zadaje np. pisząc wiadomość na naszym FanPage. Dobrze zrobiony bot niemal idealnie symuluje zachowanie człowieka i potrafi w niemal całkowity sposób „zastąpić” nas w odpowiadaniu na pytania naszych Fanów.
Czy zrobienie BOT-a jest trudne?
Wbrew powszechnie panującym opinią (upowszechnianym w dużej mierze przez agencje reklamowe, które robią BOT-y) nie jest niczym trudnym zrobienie własnego programu tego typu. Wymaga to nieco cierpliwości, nauczenia się kilku rzeczy, użycia jednego programu i…. mamy BOT-a! 🙂
Robienie BOT-a krok po kroku
Moim zdaniem jednym z najlepszych narzędzi do robienia botów na Facebook jest ChatFuel. Narzędzie to jeszcze jest darmowe (nie wierzę, że nie pojawią się opłaty za jego wykorzystanie) i działa doskonale. Przetestowałem to narzędzie i działa po prostu świetnie. Jak to wygląda?
Wchodzimy na stronę chatfuel.com i wybieramy „Get started for Free”. Następnie musimy dodać aplikację chatfuel.com do naszego Facebook – zrzut ekranu poniżej. Następnie musimy połączyć narzędzie z fanpage, który ma obsługiwać nasz BOT. GOTOWE!
Uczymy BOT-a rozmawiać z użytkownikiem
Po pierwszym uruchomieniu BOTa zobaczymy panel ustawień i tworzenia BOT-ów. Nie jest on skomplikowany (zob. niżej). Na początek skonfigurujmy wiadomość powitalną. Następnie musimy Skonfigurować odpowiedź domyślną. W ramach tej odpowiedzi dodajemy przyciski, które pokierują dalszą rozmową. W moim przypadku to „Działania aplikacji” i „Działania systemu”.
Odpowiedzi jakie otrzyma użytkownik klikając w konkretne przyciski konfigurujemy w ramach tzw. „bloków”. po prostu tworzymy „blok” = odpowiedź i ją podpinamy pod przyciski w ramach „domyślnej odpowiedzi”.
Ostatni i najważniejszy krok to budowa „sztucznej inteligencji” czyli AI. Tutaj po prostu przypisujemy słowa kluczowe, które po wykryciu bot będzie przypisywał do konkretnej odpowiedzi użytkownika. Do wybranej grupy „w moim przypadku to Default group” przypisujemy rozmaite słowa, które z największym prawdopodobieństwem wpisane zostaną przez potencjalnego klienta, który ma problem. Przykład – zob. poniżej.
Mamy naszego BOTa gotowego!! Jak działa nasz bot – zobacz klikając TUTAJ (to ten, którego stworzyliśmy właśnie). Jest on oczywiście bardzo prosty, na pewno jednak po opanowaniu tych podstawowych zasad poradzisz sobie z budową bardziej zaawansowanych botów! 🙂
Jakie jeszcze możliwości daje chatfuel.com?
Przede wszystkim mamy możliwość spięcia tego narzędzia z ogromną ilością serwisów i platform zewnętrznych. Daje to możliwość zbudowania własnego mini CRM do obsługi klientów. Listę platform i aplikacji zob. niżej. Druga rzecz: doskonałe narzędzia analityczne oraz możliwość wysyłania do użytkowników (którzy do nas napisali) wiadomości. W końcu jeśli ktoś do nas napisze, możemy retargetować, bądź targetować reklamę na takę osobę w ramach standardowego menedżera reklam.
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat marketingu i sprzedaży za pośrednictwem social mediów, tego jak budować zaawansowane lejki sprzedażowe oraz jak szukać klientów – zapraszam do lektury mojej książki. Znajdziesz tam osobny rozdział na ten temat. Kliknij w obrazek poniżej, aby dowiedzieć się więcej o książce.
Mam nadzieję, że ten wpis był dla Ciebie przydatny. Jeśli tak – udostępnij go na swoim Facebooku, polub lub po prostu napisz, co o nim myślisz. ? Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami z mojego bloga, zapisz się do mojego newslettera. Staram się możliwie najprościej i najbardziej przystępnie przekazywać wiedzę. Jeśli coś jest niejasne, napisz komentarz, a pomogę.