
Mój blog ma być o reklamie. Konkretnie rzecz ujmując, o technikach tworzenia reklamy, docieraniu do klientów czy też prezentacji własnych produktów. Najbardziej znanym social medium, które jest w reklamie wykorzystywane jest Facebook. Zazwyczaj (no chyba, że jesteś gwiazdą muzyki czy filmu), reklamę tworzysz z poziomu swojego konta w tym serwisie, ale jako „Reklamowyświetlacz” — wiem, dziwne słowo — jest podawany Twój fanpage na Facebooku. Zobaczmy, jak to wygląda w przypadku reklamy jednej z moich książek — Biblii Taniego Latania. Strzałką zaznaczono stronę, która niejako „wypuszcza” reklamę. Stroną tą jest po prostu fanpage produktu albo marki (firmy).
Jeśli chcemy, aby nasze reklamy były precyzyjniej targetowane, nie wystarczy, że wybierzemy nawet najdokładniejszą grupę docelową. Ważne jest także to, aby założyć swój fanpage w prawidłowy sposób. Ten wpis powstał dla osób, które dopiero myślą o zakładaniu fanpage’a, lub też o osobach, które niedawno założyły własną stronę (ma ona mniej niż 200 fanów) i chcą ją dopracować.
Kluczowy wybór — jedna z 6 opcji
Pierwszym krokiem, aby założyć fanpage, jest kliknięcie w niewielką niebieską strzałeczkę w prawym górnym rogu naszego ekranu (zob. po lewej) i wybranie opcji „Utwórz stronę”. W nowo wyświetlonym oknie dialogowym mamy do wyboru 6 pól. Jakkolwiek może być to zaskakujące, wybór odpowiedniego pola w dużej mierze będzie miał wpływ na sukces naszej strony na Facebooku oraz na to, jakie dodatkowe opcje się przed nami otworzą. Mówiąc wprost: najczęstszym powodem, dla którego firmy nie odnoszą sukcesu na Facebooku w początkowym stadium istnienia fanpage’a jest nieprawidłowo wybrana kategoria. Co gorsza zmienienie kategorii po jej utworzeniu nie jest wcale takie proste, a bywa, że jest po prostu niemożliwe. Zobaczmy jak wyglądają wspomniane kategorie i omówmy je krok po kroku.
1. Lokalna firma lub miejsce
Okienko numer 1 zarezerwowano dla Firm działających offline lub miejsc. Jeśli chcesz założyć FanPage swojej kawiarni czy lokalnej atrakcji turystycznej – uczynisz to tutaj. Będziesz mógł między innymi uzyskać dostęp do oceny „gwiazdkowej” czy też użytkownicy serwisu Facebook będą mogli się geotagować, pisząc „Jestem w Zakładzie Krawieckim Jana Kowalskiego” i dalej „Oceniam usługi na 5 *****”. Pamiętaj, aby wpisać wszystkie dane kontaktowe i dokładny adres swojej firmy/lokalnej atrakcji turystycznej. Tylko podanie pełnych danych i współsynchronizacja z Google Maps, którą wykona Facebook, pozwoli Ci na uzyskanie dostępu do wszystkich funkcji, jakie oferuje pole numer jeden. Pole to z pozoru pokrywa się z polem omówionym poniżej, ale to tylko pozory. Kluczowa różnica polega na tym, że tutaj mamy firmy działające fizycznie lokalnie. Jest to szalenie istotne w przyszłości, gdy będziemy chcieli np. targetować reklamę do osób, które przechodzą w określonej lokalizacji (np. koło naszej kawiarni czy sklepu), idąc z/do pracy. Podobnie jeśli będziemy mieli sklep sportowy dla nastolatków, a będziemy chcieli targetować reklamę do uczniów gimnazjów z naszej okolicy.
2. Firma, organizacja lub instytucja
Podstawowa różnica między firmami w tym polu, a polami w polu pierwszym to to, że tutaj mamy do czynienia z firmami „nielokalnymi”, np. z działającymi w internecie sklepami lub też markami o zasięgu ponadlokalnym (np. ogólnopolskim). Tutaj znajdziemy także uczelnie wyższe czy partie polityczne i stowarzyszenia. Z tego pola korzystają często firmy, które nie potrafią się dokładnie określić, wybierając fanpage „Małej firmy” lub branży ogólnej np. „budownictwo”. Szacuje się, że większość nowo powstałych małych firm, jeśli chce mieć własny fanpage, wybiera właśnie ten dział. Ma to oczywiście przełożenie np. na nieco wyższe ceny reklam dla tych branż oraz na stosunkowo trudniejsze targetowanie do tej branży (ogromne zagęszczenie firm „bo jeśli nie wiem, gdzie się umieścić, to określę się po prostu mianem firmy”) i znaczną ilość „martwych fanpage’ów” właśnie w tej grupie.
3. Marka lub produkt
Idealny dział dla firm, które skupiają się wokół jednego produktu lub też chcą budować własną markę. Jeśli świadczysz usługi i kluczem dla Ciebie jest rozpoznawalność nazwy firmy lub swojego nazwiska — wybierz ten dział. Jeśli chcesz promować własną linię produktów, będzie to idealne miejsce dla Ciebie. Tutaj umieszcza się także np. fanpage aplikacji na telefony komórkowe czy też fanpage konkretnych stron internetowych. Ta ostatnia kwestia jest dyskusyjna. Zawsze trzeba przemyśleć, czy aby na pewno strona internetowa jest produktem. Jeśli chcemy promować swój specjalistyczny blog, portal na określony temat itp., to jak najbardziej można pokusić się o umieszczenie właśnie w tym dziale naszej strony na Facebooku. Jeśli jednak nasza strona internetowa to tylko dodatek np. do firmy i pełni ona funkcję wizytówki naszej działalności, to niekoniecznie ma sens budowanie wrażenia, że chcemy robić fanpage, który będzie zbierał fanów firmowej wizytówki. Po pierwsze jest to nieco komiczne, a po drugie trudno budować społeczność wokół strony internetowej, na której nic się nie dzieje. Facebook to portal społecznościowy — jeśli społeczność zgromadzona wokół np. strony internetowej jest „martwa”, tzn. nie wchodzi w interakcje z fanpagem (nie komentuje, nie udostępnia, nie lajkuje itp.), skrypty serwisu Facebooka mogą uznać, że strona na tym portalu nie skupia uwagi, a co za tym idzie nie jest społecznościowa — automatycznie stracimy np. w ten sposób, że reklama dla nas będzie po prostu droższa. Działa to oczywiście także (do pewnego stopnia) w drugą stronę. Aktywna społeczność napędza nam nowych fanów niemal za darmo, a Facebook wyświetla bez opłat co jakiś czas stronę ludziom, którzy są podobni do naszych aktywnych fanów z sugestią, że „ta strona może ich zainteresować”. Dobry dobór kategorii jest w ten sposób premiowany darmową reklamą ze strony Facebook — zapewne od czasu do czasu po prawej stronie swojej tablicy widzisz komunikat „Proponowane strony”.
4. Artysta, zespół lub osoba publiczna
Jeśli jesteś znaną osobą lub też np. chcesz stworzyć fanpage dla osoby publicznej czy też jesteś po prostu nauczycielem lokalnej szkoły, który chce mieć fanpage, to jest to miejsce dla Ciebie. Założenie tutaj strony pozwala na to, aby po jakimś czasie (lub od razu, w zależności jak bardzo rozpoznawalny jest właściciel fanpage’a) otrzymać zielony znaczek „profil zweryfikowany”. Kategoria ta jest szczególnie istotna, jeśli chcesz założyć swój profil publiczny lub stronę na Facebooku, a jesteś np. dziennikarzem, fotografem, blogerem czy też sportowcem. Facebook odpowiednio indeksuje i kategoryzuje takie fanpage’e i nie jest to bez znaczenia w przyszłych kampaniach reklamowych oraz tym, co serwis będzie ci podpowiadał. Jeśli określisz się jako dziennikarza określonego nurtu czy pisarza określonego gatunku literackiego z większym prawdopodobieństwem trafią do Ciebie oferty współpracy z podobnymi tobie ludźmi/fanpage’ami. Prawdopodobnie w ciągu najbliższych dwóch lat, kiedy w końcu ruszy platforma Facebook For Business, ta kategoria będzie odgrywać szalenie istotną rolę w nawiązywaniu przyszłych relacji biznesowych w modelu B2B (Business to Business).
5. Rozrywka
Ta kategoria, o ile nie jesteś wydawcą tytułu prasowego, fanem konkretnego utworu (najlepiej własnego) muzycznego czy programu telewizyjnego, raczej nie będzie wchodzić w sferę twoich zainteresowań. Jest od tej reguły jeden wyjątek. Stanowi go dział „Postać Fikcyjna”. Jeśli chcesz szybko zbudować popularność na Facebooku, możesz spróbować założyć profil w tej kategorii i promować wyimaginowaną postać. Przykładem mogą być wszelkiego rodzaju fanpage’e rozrywkowe, które w karykaturze przedstawiają otaczającą nas rzeczywistość. UWAGA! Bardzo łatwo przegiąć i próbować promować się na taniej sensacji. Warto pamiętać, że nie liczba, a jakość fanów jest kluczowa.
6. Strona organizacji dobroczynnej
Jedyny dział bez kategorii. Od razu wpisujemy nazwę organizacji. Jeśli chcemy założyć FanPage instytucji charytatywnej, fundacji czy też innej organizacji pożytku publicznego, Facebook będzie nas nieco inaczej traktował niż komercyjnie działające firmy czy organizacje. Odpowiedni wybór kategorii może sprawić, że np. nasze grupy docelowe będą lepiej targetowane, a reklamy będą dla nas tańsze, gdyż działamy pro publico bono. UWAGA! Nie można tutaj oszukiwać. Teoretycznie wskazanie siebie jako organizacji pożytku publicznego da nam na początku pewne bonusy w postaci lepszych zasięgów społecznościowych czy tańszych reklam (wynika to z lepszego wpisania się w „misję Facebooka”), ale na dłuższą metę jest po prostu społecznościowym harakiri i może zakończyć się blokadą fanpage’a.
Kategoria wybrana, nazw wpisana i…
Po wybraniu kategorii i wpisaniu nazwy (na potrzeby tego wpisu nazwałem fanpage „Moja Firma”) otworzy nam się okienko jak poniżej i należy wypełnić podstawowej informacje o naszej stronie. Mamy 155 znaków, aby krótko opisać swoją stronę. Tutaj nie warto być zbyt twórczym. Najlepiej (w celach indeksacji przez Google) napisać krótko: Oficjalny FanPage firmy „Moja Firma”. Oprócz tego warto podać informacje dodatkowe (krótko), które są najistotniejsze np. Ciekawostki i informacje o nowych produktach. Poniżej KONIECZNIE podajemy adres naszej strony internetowej. W kolejnym kroku wrzucamy zdjęcie profilowe (np. logo firmy) i klikamy dalej. Możemy dodać nasz fanpage do ulubionych, ale UWAGA nie lajkujmy go jeszcze. Trudno promować poprzez lajk coś co nie jest gotowe. Opcję „promocji” poprzez płatną reklamę na razie pomijamy.
Im więcej informacji tym lepiej!
Po opublikowaniu strony podajemy jak najwięcej informacji o firmie. Im dokładniej wypełnimy kartę informacyjną, tym lepiej. Niestety nie jest możliwe stworzenie jednolitej instrukcji wypełnienia. Oprócz danych informacyjnych wypełniamy wszystkie „branżowe” pola. Jeśli fanpage dotyczy książki, to koniecznie należy umieścić ogólny i skrócony opis, ISBN oraz darmowy fragment do przeczytania online. Jeśli utwór muzyczny — także wypełniamy wszystkie dane. Im więcej nietypowych, branżowych parametrów (także technicznych) podamy, tym lepiej będzie nas indeksować nie tylko Facebook, ale także Google i inne wyszukiwarki. Poniższy zrzut ekranu to tylko informacje podstawowe. Warto przyjrzeć się wszystkim szczegółom. Szczególnie jeśli mamy pola tekstowe, np. opis produktu, opinie o produkcie itp.
Podsumowanie
Stworzenie własnego fanpage’a jest pierwszym krokiem do zaistnienia na Facebooku i w dalszej perspektywie tworzenia reklam w tym serwisie. Prawidłowo stworzona strona w oparciu o właściwe kategorie, wypełnienie wszystkich pól informacyjnych ma wpływ nie tylko na prawidłowe indeksowanie naszej strony na Facebooku, ale także na to, jak wysoko nasz fanpage i wpisy na nim umieszczane będą w wyszukiwarce Google. W końcu prawidłowo zrobiony fanpage może wpłynąć na to, ile zapłacimy za reklamę w serwisie Facebook oraz jakiej jakości kontakty biznesowe będziemy nawiązywać — wszak niekoniecznie chcemy, aby nasz fanpage był kojarzony w niewłaściwy sposób. Życzę Ci, aby gdy zobaczę Twój FanPage poświęcony np. sklepowi z przyprawami kuchennymi, Facebook nie wyświetlił mi podpowiedzi: „Podobne strony: Ostre pieprzenie za pół ceny”. 🙂
Jeśli chcesz nauczyć się tworzyć zaawansowane grupy odbiorców na Facebook oraz w innych Social Mediach, a także ultraprecyzyjnie targetować reklamę – zapraszam do lektury mojej książki. Przedstawiam w niej wszystkie niuanse i tajemnice skutecznej reklamy i budowy lejków sprzedażowych. Kliknij w obrazek poniżej, aby dowiedzieć się więcej o książce.
Mam nadzieję, że ten artykuł jest przydatny i interesujący. Jeśli coś jest niejasne, proszę napisz pytanie w komentarzu, postaram się pomóc. Jeśli uważasz, że treść jest ciekawa, podziel się tym wpisem, klikając w któryś z przycisków social media na dole tej strony.