W jaki sposób prawidłowo zainstalować Piksel Facebook

Prowadzenie działań reklamowych i marketingowych na Facebooku (i nie tylko), aby mogło być prowadzone „na poważnie” nie może obyć się bez zainstalowanego np. w Twoim sklepie internetowym czy blogu tzw. Piksela Facebook. Ten krótki fragment kodu pozwoli Ci, jeśli umiejętnie go użyjesz nie tylko zwiększyć sprzedaż czy konwersje (np. zapisy na newsletter) o kilkanaście tysięcy procent (to nie jest błąd w druku ani literówka), ale także dzięki niemu będziesz mógł zebrać ogromne ilości danych o osobach, które odwiedzają twoją stronę internetową. Umiejętne zaś „obrobienie” tych danych może prowadzić do stworzenia socjogramów twoich „idealnych” klientów. Innymi słowy: na podstawie danych, jakich dostarczy ci Facebook, będziesz mógł dowiedzieć się niemal wszystkiego o osobach, które odwiedziły Twoją stronę internetową i w prosty sposób, będziesz mógł kierować reklamę do najbardziej podobnych osób do tych właśnie, które już dokonały u ciebie zakupu. Najlepszy klient to taki, który coś u ciebie kupił, a kluczem do sukcesu w reklamie jest znajdowanie osób, które są najbardziej podobne do tych, które już dokonały zakupu.

Jak wygląda Piksel Facebook i z czego się składa

O tym, jak wygenerować Piksel Facebook, napisałem w poprzednim wpisie. W skrócie procedura wygląda  w sposób następujący:

  1. Przejdź do karty Piksel Facebooka w Menedżerze reklam.
  2. Kliknij opcję „Utwórz piksel”.
  3. Podaj nazwę piksela. Dla jednego konta reklamowego można utworzyć tylko jeden piksel, więc wybierz nazwę reprezentatywną dla firmy.
  4. Zaznacz pole akceptacji warunków.
  5. Kliknij opcję „Utwórz piksel”.

Po wygenerowaniu kodu zobaczmy mniej więcej takie okienko jak na obrazku poniżej. Generalnie kod składa się z dwóch elementów, które musisz rozumieć.

Element pierwszy to Kod Źródłowy Piksela — mówiąc inaczej — CAŁY kod piksela, który należy wkleić na interesującą nas stronę w naszym serwisie (np. landing page, strona z koszykiem w naszym sklepie internetowym, storna z podziękowaniem za zakup itp.).

Element drugi (kluczowy) to tzw. Standardowe Zdarzenia. Te krótkie fragmenty kodu umieszczone na odpowiednich stronach w naszym serwisie internetowym pozwolą nam na szczegółowe monitorowanie zachowań użytkowników oraz zbieranie precyzyjnych danych o nich. Każdą komendę omówię osobno i wyjaśnię, gdzie umieszczać kolejne kody.

11405192_1763326713894655_2112754467_n

Powyżej mamy pełen kod źródłowy piksela oraz zaznaczony na zielono znacznik, który dodajemy na stronie docelowej po dodaniu do koszyka określonego produktu. Ten parametr (omówiony niżej szczegółowo) pozwoli Ci monitorować np. jaki procent osób, które przeszły z Facebooka na twoją stronę wrzuciło do koszyka produkt.

Jak umieścić piksel konwersji na stronie internetowej?

Podstawowa sprawa. Piksel konwersji możesz umieścić na dziewięciu różnych „rodzajach” (pod)stron internetowych. Wiem, brzmi to głupio. Nie chodzi bynajmniej o różne strony internetowe! Popatrz na swój sklep internetowy lub blog nie jako na całość, ale raczej jak na firmę z różnymi działami (np. obsługi klienta, kontaktu z nim, reklamy itp.). Zasada, jaka panuje przy dodawaniu kodu piksela na poszczególne podstrony (np. na stronę koszyk, na podstronę z podziękowaniem za zapis do newslettera itp.), wygląda następująco: CAŁY kod z wyjątkiem parametru definiującego konkretne zdarzenie (to na zielono w ramce wyżej) wstawiasz na każdą z podstron, ale w zależności od podstrony wstawiasz inny parametr monitorujący. Powyżej mamy przykład kodu z parametrem monitorującym koszyk. Oczywiście jeśli chcesz wstawić kod na inną stronę, np. podziękowanie za zapis do newslettera, to parametr „mierzący” będzie inny (zob. dalsza część wpisu). I teraz NAJWAŻNIEJSZE. Kod piksela, aby działał musi być wstawiony na stronie/podstronie pomiędzy znaczniki </head>. Znacznik ten po prostu oddzieli kod piksela od kodu reszty strony i sprawi, że wszystko będzie działać i nic się „nie pomiesza”. Zobacz na obrazek poniżej — tak powinno to wyglądać. UWAGA! Twój piksel będzie od tego niżej różnił się jeszcze jednym drobiazgiem. Zamiast 1234567890 będzie identyfikator (ID) Twojego konta reklamowego na Facebooku. 11409193_1605465096376853_497323941_n

Zapamiętaj obrazek powyżej, a konkretnie te 3 kolorowe linie, i możesz być pewien, że niczego nie popsujesz przy dodawaniu kodów i znaczników.

9 Standardowych Zdarzeń

Facebook domyślnie udostępnia 9 rodzajów tzw. Zdarzeń Standardowych. W zależności od tego, co i gdzie chcesz mierzyć powinieneś (zgodnie z obrazkiem powyżej) umieścić odpowiedni kod zdarzenia na odpowiedniej podstronie. Kody i ich przeznaczenie prezentuje tabelka poniżej.

Działanie w witrynie

Kod standardowego zdarzenia

Wyświetlanie zawartości

fbq(‚track’, ‚ViewContent’);

Wyszukiwanie

fbq(‚track’, ‚Search’);

Dodanie do koszyka

fbq(‚track’, ‚AddToCart’);

Dodanie do listy życzeń

fbq(‚track’, ‚AddToWishlist’);

Zainicjowanie transakcji zakupu

fbq(‚track’, ‚InitiateCheckout’);

Dodanie danych płatności

fbq(‚track’, ‚AddPaymentInfo’);

Dokonanie zakupów

fbq(‚track’, ‚Purchase’, {value: 0.00, currency: ‚PLN’});

Pozyskiwanie kontaktów

fbq(‚track’, ‚Lead’);

Zakończenie rejestracji

fbq(‚track’, ‚CompleteRegistration’);

Oczywiście nie każdy serwis internetowy będzie korzystał ze wszystkich możliwości. Jeśli nie masz listy życzeń w swoim sklepie, to trudno, abyś umieszczał taki kod. Warto jednak, możliwie jak najdokładniej opisać kodem Facebooka swoją stronę internetową. Jeśli masz sklep internetowy, absolutnie kluczowe dla Ciebie jest umieszczenie na stronie internetowej znaczników: „Dodanie do koszyka”, „Wyświetlenie zawartości” oraz „Zainicjowanie transakcji zakupu”. Warto obserwować także samo „Dokonanie zakupów”.

Jeśli Twoim celem jest budowa listy mailingowej, szczególną uwagę zwróć na „Pozyskiwanie kontaktów” oraz „Zakończenie rejestracji”.

Im więcej podasz parametrów i im dokładniej będziesz mierzył zachowania swoich odbiorców, tym bardziej udoskonalisz swój sklep lub landing page, a co za tym idzie będziesz mógł poprawić te elementy, które sprawiają użytkownikowi problemy. Jeśli masz piękną stronę sklepu, ale analiza danych wykaże, że użytkownik ma problem z wyborem formy płatności (parametr: fbq(‚track’, ‚AddPaymentInfo’), może warto przerobić sklep tak, aby było to łatwiejsze? A może użytkownicy nie widzą rzeczy, które ty widzisz, bo np. nie sprawdziłeś, jak Twoja strona wyświetla się na tabletach czy telefonach komórkowych mniej znanych marek? Zainstalowany Piksel Facebook powie Ci, którzy użytkownicy rezygnują z zakupu, bo np. nie widzą przycisku „wybierz formę dostawy” albo dla których użytkowników korzystanie z twojego sklepu jest niewygodne.

Utworzenie, skopiowanie oraz nadanie prawidłowych parametrów Pikselowi Facebook nie jest trudne. Nie popsuje także w żaden sposób funkcjonalności Twojej strony internetowej. Wymaga jedynie skupienia i wykonywania wszystkiego krok po kroku. Najczęstszym powodem dla którego coś nie działa jest: 1. Nie korzystanie ze znacznika </head>, 2. Wstawianie nieprawidłowego „standardowego zdarzenia” na określoną stronę/podstronę, 3. Zbyt mały ruch na stronie (aby piksele zaczęły funkcjonować prawidłowo musi zostać zarejestrowanych minimum 15 zdarzeń).

A co jeśli chcę monitorować coś, czego nie ma na liście 9 standardowych zdarzeń?

UWAGA: Ta część wpisu jest dla osób z zaawansowaną wiedzą o Facebooku. Umieszczam tutaj skrótowy opis niestandardowych konwersji, aby pokazać możliwości, jakie daje platforma Facebook. Umożliwia ona tworzenie własnych zdarzeń niestandardowych, innych niż te, które wymieniono w tabelce powyżej. Innymi słowy: Facebook pozwala Ci monitorować niemal wszystko z jednym ograniczeniem. Nie możesz utworzyć więcej jak 20 własnych konwersji do jednego konta reklamowego.

Aby utworzyć własne zdarzenie standardowe inne niż 9 omówionych, musisz w pierwszym kroku wkleić kod Piksela Facebook, ale bez kodu zdarzenia. Po prostu wyobraź sobie, że to co zaznaczyłem czerwoną ramką nie istnieje. 🙂 Zrzut ekranu 2016-05-03 o 16.07.17

Następnie w swoim koncie reklamowym Facebook, wybierze opcję „Niestandardowe konwersje”. Następnie wybieramy opcję „Utwórz niestandardową konwersję” i dodajemy adres URL, który ma odpowiadać niestandardowej konwersji. Wyjaśnię to na przykładzie, który dobrze obrazuje zasadę działania niestandardowych konwersji. Warto wiedzieć jedną rzecz: jeśli nie prowadzisz zaawansowanych kampanii reklamowych na rynkach niszowych lub nie chcesz dotrzeć do bardzo, ale to bardzo wąskich grup ludzi np. menadżerów wyższego szczebla, którzy chcą kupić czarne Ferrari, możesz sobie spokojnie nie zawracać głowy niestandardowymi konwersjami. Załóżmy jednak, że chcesz stworzyć taki niestandardowy znacznik konwersji, który będzie odpowiedzialny za sprawdzanie, kto dokonał zakupu określonego produktu. Znacznik umieścimy na stronie z podziękowaniem za zakup. Teoretycznie moglibyśmy skorzystać ze standardowego parametru „Dokonanie zakupów”, czyli fbq(‚track’, ‚Purchase’, {value: 0.00, currency: ‚PLN’}), ale nam zależy na tym, aby z tych wszystkich ludzi, którzy zakupu dokonają, wyłuskać takie osoby, które spełniają dodatkowe parametry, np. są lekarzami zarabiającymi powyżej 200 tys. złotych rocznie i dokonują zakupów w drogim sklepie jubilerskim, który także działa online. Tworzymy znacznik konwersji, który wygląda w sposób następujący:

  1. Opcja adresu URL
  • Sposób ustalania zasady
  • Równoważne standardowe zdarzenie
  • Taki sam adres URL
  • www.TwojaStrona.pl/zakup1.php
  • Zakup
  • Adres URL zawiera
  • /zakup1.php
  • Zakup

Obrazuje to zrzut ekranu poniżej. Zrzut ekranu 2016-05-03 o 16.23.45

Bardzo ważne jest to, aby wybrać odpowiednią kategorię (w naszym przypadku będzie to „Zakup”). Jeśli sprzedajemy konkretny produkt i jest nam to potrzebne, to możemy wybrać parametr „wartość konwersji”. Co nam to daje? Otóż możemy odwrócić niejako proces. Możemy ze wszystkich transakcji zakupowych wyłuskać tylko tych użytkowników, którzy dokonali zakupu za określoną kwotę lub też tylko wrzucili do koszyka produkty o określonej wartości. Następnie w oparciu o ów Piksel możemy tworzyć grupy podobnych odbiorców do tych właśnie, którzy spełniają określony parametr, np. wydali w sklepie XYZ 1000 zł lub planowali wydać określoną kwotę. W praktyce wygląda to następująco: 

Zrzut ekranu 2016-05-03 o 16.24.14

Co jeszcze nam daje niestandardowy znacznik konwersji?

Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem popularnego sklepu, który umożliwia wypożyczanie filmów online. Masz 100 tys. klientów rocznie. Normalnie nie jesteś w stanie stwierdzić, który z twoich klientów to ubogi student, który zaprosił koleżankę na film na laptopie, a który z nich to dobrze zarabiający menadżer, który właśnie bawi się nowym gadżetem: 300-calowym telewizorem plazmowym. Odpowiednie ustawienie parametru i podparcie go dodatkowymi danymi pozwala na wyłuskanie ze wszystkich klientów tych, którzy rokują największe szanse na to, że dokonają zakupu innych, znacznie cenniejszych produktów lub droższych usług. Oczywiście nieco przejaskrawiłem sytuację. Zazwyczaj stosuje się znaczniki niestandardowe do znacznie prostszych operacji, ale powyższy przykład dobrze obrazuje możliwości niestandardowych znaczników Facebook.

Podsumowanie

Celem tego wpisu było zapoznanie Cię z tym, w jaki sposób samodzielnie utworzyć i zainstalować Piksel Facebook. Chciałem przedstawić ci pokrótce także to, jakie możliwości ma to narzędzie. W drugiej części wpisu omówiłem możliwości niestandardowych konwersji. Zdaję sobie sprawę, że wydają się one „znacznie ciekawsze” niż nudne zdarzenia standardowe. Obiecuję, że w swoim czasie wyjaśnię w szczegółach krok po kroku możliwości wszystkich opcji, które tutaj tylko wspomniałem. Zanim jednak będziesz cokolwiek tworzył na poziomie zaawansowanym, zachęcam cię, abyś zainstalował u siebie po prostu standardowe Piksele Facebook. 

Staram się w miarę możliwości jasno przekazywać wiedzę, ale zdaję sobie sprawę, że nikt nie jest doskonały. Jeśli coś jest niejasne — po prostu zadaj pytanie w komentarzu. Postaram się na bieżąco odpowiadać. Jeśli chcesz być na bieżąco z wpisami na blogu, zapisz się do newslettera lub polub stronę na Facebooku/Twitterze. Jeśli uważasz, że ten wpis jest ciekawy, podziel się nim, korzystając z odpowiedniego przycisku na dole strony! 🙂 Dziękuję. 🙂

0

Komentarz

Skomentuj